Finsko, Iisalmi 21.4.-28.4.2018

Deník studentů účastnících se projektu Erasmus+
We Want to Volunteer to Make the World a Better Place

Sobota 21. 04. 2018

Ráno v 8:00 jsme vyjeli transferem na letiště Václava Havla a tím započali naši cestu do Finska. V Praze jsme nasedli na letadlo a letěli do Helsinek. Z letiště jsme jeli autobusem na hotel, kde jsme si nechali věci a jeli do centra Helsinek, podívat se na památky
a do obchodů.

Neděle 22. 04. 2018

Ráno bylo opravdu příjemné. Zabalili jsme si věci a vyrazili na snídani, kde na nás čekaly švédské stoly. A po snídani hurá na letiště, odkud jsme letěli menším letadlem do bližšího letiště v Kuopiu, které bylo blíže k našemu cílenému městu- Iisalmi. Z malého letiště v Kuopiu jsme jeli transportérem do Iisalmi, kde si nás vyzvedli naše nové finské  “rodiny“. Do města jsme přijeli kolem třetí hodiny odpoledne, takže jsme jeli do rodin a seznamovali jsme se. Rodiny nám uvařily typická finská jídla.

Pondělí 23. 04. 2018

Další den jsme se sešli v Juhani Aho škole, kde nás vřele uvítal ředitel. Po přivítání nám taneční školní klub předvedl jedno z jejich čísel a poté i hudební klub zazpíval. Po ukázce vystoupení nás provedli studenti jejich školou a ukázali nám nejen třídy, ale také jsme
se podívali na věž školy, ze které byl nádherný výhled na celé město a na stále ještě zamrzlá jezera, která obklopují Iisalmi. Také jsme se jeli podívat do protestantského kostela. Poté jsme projeli město a okolí města autobusem a nakonec vystoupili u zcela nové, celé dřevěné a prosklené budovy školy v Kauppis- Heikki. Zde jsme dostali oběd a po obědě jsme měli prohlídku této překrásné a moderní školy, která byla úžasně vybavená, a opět jsme měli možnost se podívat do vyučovacích hodin. Po prohlédnutí základní školy jsme měli volný čas s rodinami.

Úterý 24.4.2018

V úterý na nás čekala prezentace o finském školním systému a dále následovala hodina finského jazyka. I přes to, že je finština těžký jazyk, všichni jsme to zvládli na jedničku. Také jsme měli možnost opět nahlédnout do tříd studentů a sledovat jak se učí. Po dvou hodinách strávených ve třídách nás čekal oběd ve školní jídelně. Hned po obědě jsme se přesunuli
na exkurzi do knihovny a dále k oficiálnímu přivítání na radnici od starosty města Iisalmi.
Ten nám řekl pár důležitých informací o tomto městě, předal pár drobných dárků a my se mohli přesunout do našich domů nebo využít volný čas.

Středa 25.4.2018

V osm hodin jsme měli všichni sraz ve škole, začala finská výuka, kde nás Finové učili finsky, tato lekce trvala necelou hodinu. Po finské výuce jsme měli prezentaci o zajímavostech ve Finsku, prezentace trvala 3 hodiny a poté jsme šli do vedlejší školy na oběd. Po obědě jsme se sešli venku s tím, že si zahrajeme velice zajímavou hru, byli jsme rozděleni do družstev spolu se Španěly, Finy a Poláky s tím, že musíme přes mobilní aplikaci a GPS souřadnice odpovídat na otázky o Finsku a chodit po celém městě Iisami, cílové místo byl místní domov pro seniory, kam jsme se všichni dostali a čekalo tam na nás sladké občerstvení a příběhy od starších lidí kteří tam bydleli a naši finští přátelé sem docházeli každý týden v rámci dobrovolnictví. Poté jsme měli volný čas až do dalšího dne. Večer jsme šli do tradiční finské sauny.

Čtvrtek 26.4. 2018

Ve čtvrtek ráno byly prezentace každého státu na téma „Nejlepší dobrovolníci u nás“.
Po prezentaci jsme jeli autobusem do města Sikokallio kde jsme hráli zábavnou hru Mölkky
a poté jsme šli k ohni a opekli si buřty, byla to přijemná atmosféra. Tento den jsme měli krátký plán, proto mě a mé dva další spolužáky vzala hostitelská rodina do Kuopia, kde bylo velké obchodní centrum. Poté jsme se vrátili do hostitelských rodin.

Pátek 27.4.2018

V pátek jsme museli být v 7:45 před školou, takže jsme se museli probudit o trochu dříve než předchozí dny. V plánu jsme měli návštěvu Ponsee továrny, což je továrna na stroje, které kácí stromy. Bylo to pro nás velmi zajímavé, protože jsme nikdy nic takového před tím neviděli. Viděli jsme jak takové stroje pracují a jak se vyrábí. Poté jsme měli oběd ve škole a po obědě jsme navštívili farmu v Kirmě. Zde jsme viděli krávy a také jaké je to být farmářem. Když jsme se vrátili do školy, měli jsme hodinu vaření, vařili jsme typické finské rýžové placky, zbožňujeme je a byly moc dobré. Ke konci dne jsme dostali certifikáty od ředitele školy
a dárečky a šli jsme spolu s ostatními studenty na společnou goodbye večeři.

Sobotu 28.4.2018 byl náš poslední den ve Finsku. Zabalili jsme si oblečení a  ostatní věci
a v 11:45 jsme měli sraz se všemi z projektu. Rozloučili jsme se a jeli jsme autobusem na letiště do Kuopia. Z Kuopia jsme vzlétali ve 14:20 a v Helsinkách přistávali v 15:20. Zde jsme čekali na náš další let do Prahy. Naše letadlo do Prahy vzlétalo v 17:35 místního času a v Praze jsme přistáli v 18:45 našeho času.

Celá cesta zpět se obešla bez problémů. Finsko bylo úžasným zážitkem a jsme rádi, že jsme
se tam díky projektu mohli alespoň na týden podívat.

Autoři deníku: Vojtěch Titlbach, Eva Uhlířová, Karolína Bodnárová, Karolína Mašková

Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.

Za obsah publikací (sdělení) odpovídá výlučně autor. Publikace (sdělení) nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.