Erasmus + Mobilita Lotyšsko, Daugavpils 22.4.-28.4.2017

We Want to Volunteer to Make the World a Better Place

Ve dnech 22.4. – 28.4.2017 se Střední odborná škola podnikatelská, s.r.o. účastnila první zahraniční mobility v rámci svého již druhého projektu Erasmus+, který tentokrát nese název “We want to volunteer to make the world a better place“. První mobilita se uskutečnila
v Lotyšsku. Účast na této mobilitě si vybrali čtyři žáci prvního ročníku – Natálie Hefnerová, Martin Ulč, Veronika Gründlová a Jiřina Hrdličková. Pod vedením Mgr. Kamily Bendové
a Ing. Lucie Machuldové strávili týden ve městech Daugavpils a Riga.

Žáci vedli projektový deník:

22.4. 2017 sobota

V sobotu jsme přijeli v 6 hodin ráno na nádraží v Mostě, odkud jsme jeli transferem na letiště Václava Havla, kde jsme čekali přibližně 2 hodiny na odlet letadla. Když jsme přiletěli
do Vilniusu, tak na nás už čekala Larissa – lotyšská koordinátorka a tým Italů. Jeli jsme autem do Daugavpilsu, překvapivě cestou byly rozbité a staré budovy, takže to v nás nebudilo zrovna nejlepší první dojmy z Lotyšska. Po příjezdu do města Daugavpils před školu, už na nás čekali lotyšští žáci s jejich rodiči, rozdělili jsme se do předem určených rodin a jeli k nim domů. Poté jsme si šli projít město a spát.

23.4.2017 neděle:

Další den jsme měli být v 9:00 hodin ve       škole,
po dlouhém sobotním cestování jsem
se dostatečně vyspal, protože jsme bydleli od školy 10 minut. Přišli jsme do školy a čekaly nás nějaké seznamovací hry, žáci nás provedli jejich školou a prezentovali nám své prezentace na téma Zdravý životní styl, Zdravé stravování a Rady jak
se správně stravovat.V poledních hodinách jsme se tramvají přesunuli do Mark Rothko muzea. Nejdříve jsme
se najedli ve vedlejší restauraci a poté šli na prohlídku již zmíněného muzea umění, kde byla interaktivní výstava obrazů a také spoustu dalších velice zajímavých děl. Všem se nám zde líbilo. Po návštěvě muzea a pevnosti jsme šli na bowling a po bowlingu jsme šli na večeři, projít se po městě a poté “domů“.

24.4.2017 pondělí

V pondělí v 8 hodin ráno jsme měli první hodinu lotyšského jazyka. Bylo to docela zábavné. Hráli jsme hru “listy a včelky“ a hrozně jsme se u toho nasmáli. Zpívali jsme veselé písničky, tancovalia tak dále. Naučili jsme se pár frází v lotyšštině (jak se jmenujeme a kde bydlíme).
Po této lekci jsme dělali národní saláty, každý stát si předem připravil recept na svůj národní salát
a nakoupil na něj suroviny. Náš salát byl mrkvový s jablky a byl výborný. Všechny saláty byly výborné. Měli jsme také exkurzi tramvají
po městě. Daugavpils je sice druhé největší město v Lotyšsku, ale bohužel tu mají opravdu málo ‚zábavy‘ a míst, kam by se dalo jít trávit volný čas. V tramvaji měli žáci připravenou historii města,o které nám při projížďce vyprávěli.

Odpoledne jsme jeli do dětského domova hrát si s   dětmi. Domov z venku působil dost depresivně, ale uvnitř to bylo docela pěkné. Děti běhaly po celém dvoře, smály se, později bylo
i pohoštění pro všechny hosty a děti. Po příjezdu zpět ke škole jsme už měli volno, takže někdo šel do restaurace, někdo k rodině domů.

25.4.2017 úterý

V úterý jsme ve škole v rámci workshopu nakreslili plakáty na téma ‚Pomoc zvířatům na ulici‘. Poté jsme přečetli naše básničky, které jsme měli připravené na téma dobrovolnictví a co pro nás znamená pomáhat. Byli jsme slavnostně přivítáni starostou města na magistrátu a podívali jsme se na prezentaci o Daugavpilsu, kterou pro nás na magistrátu měli připravenou. Potom jsme jeli autobusem do muzea panenek a následně jsme se jeli podívat na Basilicu of Aglona, kde jsme měli prohlídku. Při cestě zpátky jsme měli mít piknik na King’s Hill, ale kvůli špatnému počasí jsme museli být v autobuse a udělat
si piknik uvnitř autobusu.

26.4.2017 středa

Ve středu jsme se z Dauvgavpilsu v ranních hodinách vydali na naší bezmála
čtyř hodinovou cestu do hlavního města Lotyšska – Rigy. Naše první zastávka byla
v místní restauraci Lido. Po vydatném   obědu jsme opět usedli na svá místa a pokračovali v cestě
až k hotelu Victorja, kde jsme si odložili všechny své  věci a připravili se na prohlídku města. Po milém setkání
s paní průvodkyní, jsme objevili všechny historické krásy tohoto města. Naše přání se však vyplnila při spatření nákupního centra, kde jsme mohli strávit nějaký čas, a poté se odebrat do svých hotelových pokojů a načerpat síly na další den.

27.4.2017 čtvrtek

Následující den, čtvrtek, jsme se po probuzení a výborné snídani na hotelu přemístili na vlakové nádraží, kde jsme nastoupili do našeho vlaku, směr pláž Jūrmala. Zde jsme měli možnost
na nějaký ten čas si celé maličké městečko projít. Teplé kakao, které nás rozveselilo, nám dalo trochu síly na další dobrodružství. To
se odehrálo, když jsme všichni přišli k pláži, která byla nádherně upravená a čistá, takže zde naší pomoci nebylo třeba. Nafotili jsme si nějaké hezké vzpomínkové sluníčkové fotky, rozloučili se s polským týmem a opět jsme šli
do vlaku, který nás dovezl zpět do hlavního města. Nastal tedy čas, kdy jsme měli opravdové volno a mohli jsme se zde podívat kamkoliv jsme chtěli, a tím jsme završili kulturní část našeho dne. Jelikož jsme byli velice unaveni, nebyl žádný problém usnout a čekat než se ráno ve tři hodiny  vzbudíme a namíříme si to letadlem, které nám letělo v 6:35 z Rigy zpět přes Frankfurt do Čech.

Autoři: Martin Ulč, Jiřina Hrdličková, Veronika Gründlová, Natálie Hefnerová

Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.

Za obsah publikací (sdělení) odpovídá výlučně autor. Publikace (sdělení) nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.